Powraca temat budowy w przyszłości linii tramwajowej między Ostrawą a Karwiną. Podpisano kolejne memorandum w sprawie stworzenia nowego połączenia. Region Morawsko-Śląski określił zasady współpracy z PKP Cargo International, co do przekształcenia i wykorzystania bocznic kolejowych do kopalń na obszarze między Ostrawą a Karwiną. To w większości po tych torach miałyby kursować międzymiastowe tramwaje do Karwiny.
Plan przewiduje budowę linii tramwajowej z Ostrawy Hranečníka przez Heřmanice, Stary Dvůr i dalej przez Orłowę Město do Karwiny. Ma być również możliwość podłączenia kolejnej linii tramwajowej w Orłowie. Rozważane jest także połączenie Orłowej z Hawierzowem. Nowa linia ma również służyć jako lokalny transport publiczny, zwłaszcza w Ostrawie i Karwinie.
Wcześniej w sprawie budowy linii tramwajowej
podpisano memorandum, w którym wyrażono wspólne zainteresowanie Regionu Morawsko-Śląskiego oraz miast Ostrava, Orlová, Karviná a także Rychvald, podjęcia kwestii przygotowania i realizacji przedsięwzięcia. Zarówno region, jak i miasta chcą stworzyć perspektywiczny system komunikacji tramwajowej z naciskiem na ekonomię, bezpieczeństwo i przyjazność dla środowiska. Zasadność budowy linii potwierdziło już zresztą studium wykonalności. Dokumentacja potwierdziła, że infrastrukturalnie projekt jest możliwy. Z całkowitej planowanej długości linii tramwajowej o długości 31,5 km, możliwe ma być przebudowanie i wykorzystanie aż 21,4 km istniejącego torowiska.
Temat tramwaju do Karwiny wraca ponownie, a to za sprawą kolejnego memorandum. Tym razem dokument podpisano między Regionem Morawsko-Śląskim a PKP Cargo International, które jest właścicielem systemu bocznic do kopalni na obszarze między Ostrawą a Karwiną. Linia miałaby bowiem wykorzystywać dawną kolej koszycko-bogumińską oraz zmodernizowaną bocznicę prowadzącą do kopalni.
– Plan wpisuje się w szerszą strategię przekształcenia regionu po upadku górnictwa i podąża historycznymi trasami połączeń tramwajowych i kolejowych, które zanikły w ubiegłym stuleciu. Region morawsko-śląski widzi w tym temacie szansę na podniesienie atrakcyjności całego obszaru i wykorzystanie terenów zdegradowanych górniczo do rozwoju ekologicznego transportu publicznego w aglomeracji ostrawsko-karwińskiej – podkreślił Radek Podstawka, wicewojewoda morawsko-śląski.
Prezes Zarządu PKP Cargo International, Łukasz Grzesło, stwierdził, że spółka postrzega wykorzystanie części sieci bocznic pod budowę nowego połączenia tramwajowego jako kolejny znaczący krok w transformacji regionu. – Wraz ze spadkiem wydobycia węgla, znaczenie tych torów w naturalny sposób maleje. Dlatego wspólnie z Krajem Morawsko-Śląskim i gminami szukamy możliwości ich dalszego wykorzystania w przyszłości, do dalszej działalności biznesowej lub transportu mieszkańców regionu – powiedział Grzesło.
Historia komunikacji tramwajowej w regionie sięga 1909 roku. W przeszłości funkcjonowało już połączenie tramwajowe między Karwiną a Ostrawą. Tramwaje kursowały między tymi dwoma miastami przez 58 lat, pokonując dystans 25 kilometrów i obsługując 31 przystanków. Czas jazdy wynosił 85 minut. W 1955 roku przewieziono prawie 18 milionów pasażerów. Koniec tramwajów w regionie nastąpił w 1967 r. Działalność kopalń i związane z tym zapadliska pod torami przyczyniły się do likwidacji linii. Brakuje obecnie zapewnień czasowych dla realizacji projektu. Wcześniej padały zapowiedzi uruchomienia nowego połączenie w 2030 roku. Szacowano, że zadanie – łącznie z budową zajezdni i zakupem pojazdów – mogłoby pochłonąć ok. 15 miliardów koron, czyli 2,9 mld zł.