Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Tramwaj z Ostrawy do Karwiny ma wykorzystać kopalniane bocznice PKP Cargo

Dalej Wstecz
Data publikacji:
09-12-2024
Ostatnia modyfikacja:
08-12-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Tramwaj z Ostrawy do Karwiny ma wykorzystać kopalniane bocznice PKP Cargo
wiz. ODS
Powraca temat budowy w przyszłości linii tramwajowej między Ostrawą a Karwiną. Podpisano kolejne memorandum w sprawie stworzenia nowego połączenia. Region Morawsko-Śląski określił zasady współpracy z PKP Cargo International, co do przekształcenia i wykorzystania bocznic kolejowych do kopalń na obszarze między Ostrawą a Karwiną. To w większości po tych torach miałyby kursować międzymiastowe tramwaje do Karwiny.

Plan przewiduje budowę linii tramwajowej z Ostrawy Hranečníka przez Heřmanice, Stary Dvůr i dalej przez Orłowę Město do Karwiny. Ma być również możliwość podłączenia kolejnej linii tramwajowej w Orłowie. Rozważane jest także połączenie Orłowej z Hawierzowem. Nowa linia ma również służyć jako lokalny transport publiczny, zwłaszcza w Ostrawie i Karwinie.

Wcześniej w sprawie budowy linii tramwajowej podpisano memorandum, w którym wyrażono wspólne zainteresowanie Regionu Morawsko-Śląskiego oraz miast Ostrava, Orlová, Karviná a także Rychvald, podjęcia kwestii przygotowania i realizacji przedsięwzięcia. Zarówno region, jak i miasta chcą stworzyć perspektywiczny system komunikacji tramwajowej z naciskiem na ekonomię, bezpieczeństwo i przyjazność dla środowiska. Zasadność budowy linii potwierdziło już zresztą studium wykonalności. Dokumentacja potwierdziła, że infrastrukturalnie projekt jest możliwy. Z całkowitej planowanej długości linii tramwajowej o długości 31,5 km, możliwe ma być przebudowanie i wykorzystanie aż 21,4 km istniejącego torowiska.

Temat tramwaju do Karwiny wraca ponownie, a to za sprawą kolejnego memorandum. Tym razem dokument podpisano między Regionem Morawsko-Śląskim a PKP Cargo International, które jest właścicielem systemu bocznic do kopalni na obszarze między Ostrawą a Karwiną. Linia miałaby bowiem wykorzystywać dawną kolej koszycko-bogumińską oraz zmodernizowaną bocznicę prowadzącą do kopalni.

– Plan wpisuje się w szerszą strategię przekształcenia regionu po upadku górnictwa i podąża historycznymi trasami połączeń tramwajowych i kolejowych, które zanikły w ubiegłym stuleciu. Region morawsko-śląski widzi w tym temacie szansę na podniesienie atrakcyjności całego obszaru i wykorzystanie terenów zdegradowanych górniczo do rozwoju ekologicznego transportu publicznego w aglomeracji ostrawsko-karwińskiej – podkreślił Radek Podstawka, wicewojewoda morawsko-śląski.

Prezes Zarządu PKP Cargo International, Łukasz Grzesło, stwierdził, że spółka postrzega wykorzystanie części sieci bocznic pod budowę nowego połączenia tramwajowego jako kolejny znaczący krok w transformacji regionu. – Wraz ze spadkiem wydobycia węgla, znaczenie tych torów w naturalny sposób maleje. Dlatego wspólnie z Krajem Morawsko-Śląskim i gminami szukamy możliwości ich dalszego wykorzystania w przyszłości, do dalszej działalności biznesowej lub transportu mieszkańców regionu – powiedział Grzesło.

Historia komunikacji tramwajowej w regionie sięga 1909 roku. W przeszłości funkcjonowało już połączenie tramwajowe między Karwiną a Ostrawą. Tramwaje kursowały między tymi dwoma miastami przez 58 lat, pokonując dystans 25 kilometrów i obsługując 31 przystanków. Czas jazdy wynosił 85 minut. W 1955 roku przewieziono prawie 18 milionów pasażerów. Koniec tramwajów w regionie nastąpił w 1967 r. Działalność kopalń i związane z tym zapadliska pod torami przyczyniły się do likwidacji linii. Brakuje obecnie zapewnień czasowych dla realizacji projektu. Wcześniej padały zapowiedzi uruchomienia nowego połączenie w 2030 roku. Szacowano, że zadanie – łącznie z budową zajezdni i zakupem pojazdów – mogłoby pochłonąć ok. 15 miliardów koron, czyli 2,9 mld zł.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Tramwajem za Ostrawę. Wraca idea budowy linii do Karwiny

Przestrzeń

Tramwajem za Ostrawę. Wraca idea budowy linii do Karwiny

Przemysław Farsewicz 02 października 2022

Ostrawa odbiera pierwszy tramwaj od Škody i prezentuje cztery nowe

Komunikacja

Škoda dostarczyła do Ostrawy pierwszy nowy tramwaj

Komunikacja

Powstają tramwaje Škody dla Ostrawy

Przestrzeń

Powstają tramwaje Škody dla Ostrawy

Witold Urbanowicz 16 sierpnia 2021

Ostrawa wyda ponad 60 mln zł na remonty infrastruktury tramwajowej

Przestrzeń

Tramwaje w Ostrawie zaoszczędzą dziewięć sekund

Komunikacja

Tramwaje w Ostrawie zaoszczędzą dziewięć sekund

Rafał Dybiński 01 kwietnia 2020

Zobacz również:

Tramwajem za Ostrawę. Wraca idea budowy linii do Karwiny

Przestrzeń

Tramwajem za Ostrawę. Wraca idea budowy linii do Karwiny

Przemysław Farsewicz 02 października 2022

Ostrawa odbiera pierwszy tramwaj od Škody i prezentuje cztery nowe

Komunikacja

Škoda dostarczyła do Ostrawy pierwszy nowy tramwaj

Komunikacja

Powstają tramwaje Škody dla Ostrawy

Przestrzeń

Powstają tramwaje Škody dla Ostrawy

Witold Urbanowicz 16 sierpnia 2021

Ostrawa wyda ponad 60 mln zł na remonty infrastruktury tramwajowej

Przestrzeń

Tramwaje w Ostrawie zaoszczędzą dziewięć sekund

Komunikacja

Tramwaje w Ostrawie zaoszczędzą dziewięć sekund

Rafał Dybiński 01 kwietnia 2020

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5